Yoga

Yoga

candlesYoga er en utmerket måte å holde kroppen i form på. Du blir sterkere, mer fleksibel, forbedrer balansen og får en bedre kroppsbevissthet.
Men yoga er også mye mer enn det…………………………………….. Yoga betyr forening, en forening av kropp og sinn. I en yogatime fokuseres det på pusten under de fysiske øvelsene. Det utøves også rene pusteøvelser, avspenning og meditasjon. En regelmessig yogapraksis vil bidra til å gi deg friere pust , mer energi ,bedre søvn og indre ro. Yoga kan utføres av alle!

MediYoga:

Medisinsk Yoga (mediyoga) er en myk, men allikevel kraftfull yoga som passer for alle. Dette er en terapeutisk form for yoga og kan utføres selv om du har fysiske begrensninger. Øvelsene er enkle og kan utføres på matte på gulvet, eller sittende på stol. Hovedfokuset vil ligge på lange, dype pust, og på å fokusere “innover”  Yogaøvelsene er enkle, og gjøres i takt med pusten og med lukkede øyne. Timen inneholder en god avspenning og avsluttes med meditasjon.

Mediyoga er utviklet i Sverige, og benyttes ved flere svenske sykehus under rehabilitering av hjerteinfarkt, spiseforstyrrelser, rygg/nakkeproblemer  mm.

Mediyoga er en trygg form for yoga, og undervises kun av instruktører med medisinsk kompetanse.

SONY DSC

Dynamisk Flyt-Yoga:

Dynamisk Yoga er en mer fysisk krevende yogatime hvor yogastillingene glir over i hverandre. Du beveger deg i takt med din egen pust. Timen er leken og energisk og gir fornyet energi. Samtidig gis det rom for å finne tilbake til kroppen gjennom pust og tilstedeværelse. Vi arbeider oss gjennom hele kroppen i løpet av timen. Myk oppvarming, solhilsenvarianter, stående øvelser, balanseøvelser, sittende og liggnede øvelser. Roligere tempo mot slutten av timen. Stort fokus på beveglighet og styrke i hofter, skuldre og rygg. Stillingene kan tilpasses og modifiseres, slik at du får en praksis som passer for din kropp. Timen avsluttes med en god avspenning.

SONY DSC

DynamiskYoga-Nybegynner:

Som timen ovenfor (DynaminsYoga-Flyt) men her settes tempoet ned, og du vil få en grundig innføring i  yogastillingene. Passer perfekt for deg som aldri har vært borti yoga før. Timen er allikevel en fysisk utfordrende time.

Yoga for menn:

Denne timen er tilpasset den vanlige mannen i gata. Det blir en grundig gjennomgang av stillinger, og tilpasninger som gjør at alle kropper skal kunne henge med. Selv om det store flertallet av  de som praktiserer yoga i dag er kvinner, har det ikke alltid vært sånn. Yoga ble opprinnelig utviklet av menn og praktisert av menn. Så med denne timen ønsker vi å få flere menn tilbake til yoga.

Yoga trenger slett ikke å være mykt og feminint. Det kan like gjerne være fysisk krevende, få deg til å svette, og utfordre deg på måter du aldri har gjort før. Er du stiv i kroppen vil du raskt merke resultater i form av bedre bevegelighet. Ved å praktisere yoga kan du også bli sterkere og oppnå bedre fokuseringsevne.

 

YIN Yoga:

En terapeutisk yogastil som handler om å gi seg hen og slippe kontrollen for å roe kropp og sinn. Det er en motvekt til de mer fysisk krevende yogaformene.

I denne timen gjør vi passive øvelser med en lett myk strekk, utført i stillhet og bevisst tilstedeværelse. Hver posisjon holdes i ca 3-5 minutter, hvilket gir oss tid til å roe sinnet. I yinyogaen ønsker vi å komme inn til kroppens bindevev, i stedet for musklene. Dette oppnås ved å holde i en mellomdyp strekk over lengre tid.

Avsluttes med god avspenning.

Dette er en yogatime som passer for alle, både nybegynnere og erfarne.  Reduserer stress og skaper ro i kropp og sinn. God avspenning i en krevende hverdag!

Myk Flyt-yoga:

En time for deg som trenger å senke tempoet og skape et pusterom hvor du kan finne tilbake til ro og balanse. Vi fokuserer mye på samspillet mellom kroppen og pusten ved hjelp av enkle myke yogaøvelser. Tempoet er rolig og fokuset vil være på å frigjøre spenninger og å øke fleksibiliteten gjennom enkle yogaserier. Vi jobber særlig med problemområder som hofter, rygg, skuldre og nakke og vi ivaretar også kjernemusklene gjennom enkle styrkeøvelser.

Kurset passer for alle, ingen forkunnskaper er nødvendig.

KlassiskYoga:

Klassisk yoga er en fysisk form for yoga. Tempoet er roligere enn i de dynamiske timene. Stillingene holdes lengere og utforskes nøye. Fokuset i klassiskyoga ligger på å utføre stillingene helt korrekt sett ut fra kroppens anatomi og fysiske forutsetninger.

Iblant brukes det enkle hjelpemiddel, som klosser, belter og tepper, for å kunne utføre stillingene så riktig som mulig. I de ulike yogastillingene vil du utvikle en god bevissthet om kroppens holdning og rette linjer. Du trener både styrke, utholdenhet, smidighet og balanse og i tillegg konsentrasjon og meditasjon. Passer både for deg som er helt ny til yoga, og deg som har litt erfaring fra før.

Yoga for godt voksne:

En dynamisk yogatime, men tempoet er roligere og posisjonene holdes lengre for å tilfredsstille behovene til en godt voksen kropp. Fokus på beveglighet i skuldre og hofter, oppmykning av ryggen, styrke og balanse og pust. Timen avsluttes med en god avspenning. Aldri prøvd yoga før?? Stiv i kroppen? Dårlig balanse? Da er dette timen for deg!

Gravid Yoga:

Gravidyoga er et fantastisk verktøy for å lære kroppen bedre å kjenne, og det har mange fordeler for både mor og barnet i magen. Ved å praktisere yoga regelmessig forbereder du kroppen på en fødsel, og skaper bedre forutsetninger for å komme deg raskt etterpå. Yoga kan også hjelpe deg til å få mer energi, håndtere engstelse og uro for fødselen, og sist men ikke minst…….styrke båndet til barnet inne i magen din!

Du vil lære forskjellige pusteteknikker tilpasset hvor i svangerskapet du er.

Enkle øvelser for sirkulasjon og økt energi.

Stående og sittende rytmiske bevegelser for bekkenet.

Øvelser som åpner sidene av kroppen for å skape mer rom for barnet.

Avspenning og hvile ved bruk av litt utstyr ( puter, tepper, blokker ol) Dette vil hjelpe deg inn i dypere hvile og gi deg en god pause i hverdagen.

Gravidyoga er et fantastisk verktøy for å lære kroppen bedre å kjenne, og det har mange fordeler for både mor og barnet i magen. Ved å praktisere yoga regelmessig forbereder du kroppen på en fødsel, og skaper bedre forutsetninger for å komme deg raskt etterpå. Yoga kan også hjelpe deg til å få mer energi, håndtere engstelse og uro for fødselen, og sist men ikke minst…….styrke båndet til barnet inne i magen din!

Du vil lære forskjellige pusteteknikker tilpasset hvor i svangerskapet du er.

Enkle øvelser for sirkulasjon og økt energi.

Stående og sittende rytmiske bevegelser for bekkenet.

Øvelser som åpner sidene av kroppen for å skape mer rom for barnet.

Avspenning og hvile ved bruk av litt utstyr ( puter, tepper, blokker ol) Dette vil hjelpe deg inn i dypere hvile og gi deg en god pause i hverdagen.

Gravidyoga er et fantastisk verktøy for å lære kroppen bedre å kjenne, og det har mange fordeler for både mor og barnet i magen. Ved å praktisere yoga regelmessig forbereder du kroppen på en fødsel, og skaper bedre forutsetninger for å komme deg raskt etterpå. Yoga kan også hjelpe deg til å få mer energi, håndtere engstelse og uro for fødselen, og sist men ikke minst…….styrke båndet til barnet inne i magen din!

Du vil lære forskjellige pusteteknikker tilpasset hvor i svangerskapet du er.

Enkle øvelser for sirkulasjon og økt energi.

Stående og sittende rytmiske bevegelser for bekkenet.

Øvelser som åpner sidene av kroppen for å skape mer rom for barnet.

Avspenning og hvile ved bruk av litt utstyr ( puter, tepper, blokker ol) Dette vil hjelpe deg inn i dypere hvile og gi deg en god pause i hverdagen.