Yoga

Yoga

Yoga er en utmerket måte å holde kroppen i form på. Du blir sterkere, mer fleksibel, forbedrer balansen og får en bedre kroppsbevissthet.
Men yoga er også mye mer enn det…………………………………….. Yoga betyr forening, en forening av kropp og sinn. I en yogatime fokuseres det på pusten under de fysiske øvelsene. Det utøves også rene pusteøvelser, avspenning og meditasjon. En regelmessig yogapraksis vil bidra til å gi deg friere pust , mer energi ,bedre søvn og indre ro. Yoga kan utføres av alle!

MediYoga:

Medisinsk Yoga (mediyoga) er en myk, men allikevel kraftfull yoga som passer for alle. Dette er en terapeutisk form for yoga og kan utføres selv om du har fysiske begrensninger. Øvelsene er enkle og kan utføres på matte på gulvet, eller sittende på stol. Hovedfokuset vil ligge på lange, dype pust, og på å fokusere “innover”  Yogaøvelsene er enkle, og gjøres i takt med pusten og med lukkede øyne. Timen inneholder en god avspenning og avsluttes med meditasjon.

Mediyoga er utviklet i Sverige, og benyttes ved flere svenske sykehus under rehabilitering av hjerteinfarkt, spiseforstyrrelser, rygg/nakkeproblemer  mm.

Mediyoga er en trygg form for yoga, og undervises kun av instruktører med medisinsk kompetanse.

Mediyoga går på mandager kl. 19.35, og onsdager kl. 10.00                                                             Mer informasjon finner du under “kurs og priser”

Mediyoga er også åpen for deltagelse via zoom!

 

 FlytYoga:

Dynamisk FlytYoga er en mer fysisk krevende yogatime hvor yogastillingene glir over i hverandre. Du beveger deg i takt med din egen pust. Timen er leken og energisk og gir fornyet energi. Samtidig gis det rom for å finne tilbake til kroppen gjennom pust og tilstedeværelse. Vi arbeider oss gjennom hele kroppen i løpet av timen. Myk oppvarming, solhilsenvarianter, stående øvelser, balanseøvelser, sittende og liggende øvelser. Roligere tempo mot slutten av timen. Stort fokus på bevegelighet og styrke i hofter, skuldre og rygg. Stillingene kan tilpasses og modifiseres, slik at du får en praksis som passer for din kropp. Timen avsluttes med en god avspenning.

 

Flytyoga går mandager kl. 18.00, onsdager kl. 11.15 og kl. 19.35, torsdager kl. 18.45, fredager kl. 09.00,  lørdager kl. 10.00.   For mer informasjon se under “kurs og priser” og “timeplan”.

 

RoligFlytYoga:

Som timen ovenfor (FlytYoga) men her settes tempoet ned, og du vil få en grundig innføring i  yogastillingene. Passer perfekt for deg som aldri har gjort yoga før.

Du finner timen på mandager kl. 18.00.

 

 

 YinFlytYoga:

En time for deg som trenger å senke tempoet og skape et pusterom hvor du kan finne tilbake til ro og balanse. Vi fokuserer mye på samspillet mellom kroppen og pusten ved hjelp av enkle myke yogaøvelser. Tempoet er rolig og fokuset vil være på å frigjøre spenninger og å øke fleksibiliteten gjennom enkle yogaserier. Vi jobber særlig med problemområder som hofter, rygg, skuldre og nakke og vi ivaretar også kjernemusklene gjennom enkle styrkeøvelser.

Kurset passer for alle, ingen forkunnskaper er nødvendig.

YinFlytyoga går på tirsdager kl. 19.50, mer informasjon ligger under “kurs og priser”

 

 

Yoga for menn:

Denne timen er tilpasset den vanlige mannen i gata. Det blir en grundig gjennomgang av stillinger, og tilpasninger som gjør at alle kropper skal kunne henge med. Selv om det store flertallet av  de som praktiserer yoga i dag er kvinner, har det ikke alltid vært sånn. Yoga ble opprinnelig utviklet av menn og praktisert av menn. Så med denne timen ønsker vi å få flere menn tilbake til yoga.

Yoga trenger slett ikke å være mykt og feminint. Det kan like gjerne være fysisk krevende, få deg til å svette, og utfordre deg på måter du aldri har gjort før. Er du stiv i kroppen vil du raskt merke resultater i form av bedre bevegelighet. Ved å praktisere yoga kan du også bli sterkere og oppnå bedre fokuseringsevne.

Yoga for menn går torsdager kl. 20.15, mer informasjon ligger under “kurs og priser”

 

Yoga for ungdom (13 år og oppover):

 

Det å være ungdom kan være utfordrende. Humøret svinger, og kropp og sinn er i store endringer. Gjør du yoga regelmessig, står du bedre rustet til å møte disse utfordringene. Dette er fordi vi i yoga jobber med pusten, kroppen og sinnet.

I denne timen lærer du dynamiske yogasekvenser, som for eksempel solhilsen. Pusteøvelser og avspenning er også en viktig del av timen. Hver time begynner med pusteøvelse og avsluttes med avspenning.

Det er rom for individuell veiledning, og alle øvelser kan tilpasses ditt behov og ønske.

 

YIN Yoga:

En terapeutisk yogastil som handler om å gi seg hen og slippe kontrollen for å roe kropp og sinn. Det er en motvekt til de mer fysisk krevende yogaformene.

I denne timen gjør vi passive øvelser med en lett myk strekk, utført i stillhet og bevisst tilstedeværelse. Hver posisjon holdes i ca 3-5 minutter, hvilket gir oss tid til å roe sinnet. I yinyogaen ønsker vi å komme inn til kroppens bindevev, i stedet for musklene. Dette oppnås ved å holde i en mellomdyp strekk over lengre tid.

Avsluttes med god avspenning.

Dette er en yogatime som passer for alle, både nybegynnere og erfarne.  Reduserer stress og skaper ro i kropp og sinn. God avspenning i en krevende hverdag!

Yin yoga går onsdager kl. 18.00, mer informasjon ligger under “kurs og priser”

 

Yoga for godt voksne:

En dynamisk yogatime, men tempoet er roligere og posisjonene holdes lengre for å tilfredsstille behovene til en godt voksen kropp. Fokus på beveglighet i skuldre og hofter, oppmykning av ryggen, styrke og balanse og pust. Timen avsluttes med en god avspenning. Aldri prøvd yoga før?? Stiv i kroppen? Dårlig balanse? Da er dette timen for deg!

Yoga for godt voksne går på mandager kl. 11.00, mer informasjon ligger under “kurs og priser”

Myk mindful hatha yoga:

Dette kurset passer for deg som ønsker en myk men aktiv yogaform. Vi gjør solhilsener, stående, sittende og liggende yogastillinger, men i et langsomt tempo med fokus på mindful tilstedeværelse i yoga stillingene.

Denne timen passer både for nybegynnere og for de med erfaring i yoga.

Her får du med utgangspunkt i den meditative nærværet og en mild tilgang til kroppen, en grundig introduksjon til yogaøvelsene, slik at det oppnås en balanse mellom aktivitet og avslapping.

Denne timen består av meditasjon, pusteøvelser, sittende og stående yoga øvelser og avslapping med Syngeboller.

Timen går på tirsdager kl. 17.00

 Restorativ Yoga med syngeboller:

En skånsom, meditativ og regenererende yogaform, inspirert av bindevevsmassasje og yoga somatics.

Denne time er luksus for kropp og sjel, du inviteres inn i en dyp kroppslig meditasjon, hvor du løser opp spenninger i kroppen og roer ned nervesystemet.

Du får innsikt i bindevevets magi, en inngang til å lære din kropp å kjenne på en ny måte.

I liggende og sittende stillinger, avbalanserer og beroliger vi nervesystemet, og inviteres inn i kroppens regenererende flyt, hvor kroppen kan gjenskape den balansen som den hele tiden søker mot. Det handler om å flyte med, lytte til kroppen. Stillingene blir sekundære. Du inviteres til å følge din egen flyt. Mange som ikke har meditert før opplever at kunne være i meditation lenge med denne timen.

Vi bruker yogabolster, blokker og tepper til å gjøre stillingene ekstra beroligende og behagelige.

Timen går på tirsdager kl. 10.30.